USLOVI ZA PODNOSIOCE PRIJAVA
Pravo na učešće i korišćenje bespovratnih sredstava ima Podnosilac prijave koji kumulativno ispunjava sledeće opšte i posebne uslove.
Opšti uslovi:
- da je Podnosilac prijave registrovan u APR, zaključno sa 1. januarom 2019. godine;
- da kapital Podnosioca prijave nije u javnoj svojini;
- da je Podnosilac prijave izmirio dospele obaveze po osnovu poreza i doprinosa;
- da Podnosilac prijave nije u teškoćama u skladu sa pravilima za dodelu državne pomoći;
- da Podnosilac prijave nije neopravdano odustao od učešća u prethodnim Programima podrške privrednim društvima za promociju izvoza koje sprovodi Agencija.
Podnosilac prijave koji je učestvovao u prethodnom Programu se može prijaviti za učešće i na ovom ukoliko je Podnosilac prijave implementirao sve mere intervencije iz prethodnog Programa, odnosno kome su verifikovane aktivnosti učešća kroz prethodni Program. Takodje, Podnosilac prijave iz prethodnog stava se može prijaviti za učešće u Programu kako bi mu se odobrila bespovratna sredstava za druge mere intervencije (druge mere intervencije u odnosu na prethodna, odnosno ranija učešća u programima Agencije za podršku izvoza). Ova odredba se ne primenjuje na meru intervencije izlaganje na medjunarodnim sajmovima i poslovnim susretima.
Posebni uslovi:
Poslovni kapaciteti:
- da Podnosilac prijave kao pretežnu delatnost obavlja prerađivačku delatnost u Podržanim sektorima;
- da se Podnosilac prijave bavi proizvodnjom:
- finalnih proizvoda koji su namenjeni krajnjim potrošačima;
- komponenti proizvoda, pod čime se podrazumeva serijska proizvodnja komponenti proizvoda koji se u neizmenjenom obliku integrišu u proizvode izrađene po meri koji su namenjeni krajnjim potrošačima, kao i proizvodnja komponenti proizvoda koje kupac kao proizvođač u neizmenjenom obliku integriše u finalni proizvod namenjen krajnjem potrošaču.
Kadrovski kapaciteti:
- da Podnosilac prijave ima minimum 15 zaposlenih lica u radnom odnosu, na dan objavljivanja Javnog poziva, prema evidenciji CROSO.
Ukoliko Podnosilac prijave nije član grupe u smislu Zakona o privrednim društvima, kadrovski kapacitet dokazuje se prema evidenciji CROSO podnosioca prijave.
Ukoliko je Podnosilac prijave matično privredno društvo ili član grupe koja obavlja proizvodnju finalnih proizvoda iz delatnosti koje su podržane ovim Programom na nivou grupe, kadrovski kapacitet dokazuje se prema evidenciji CROSO, zbrajanjem relevantnih podataka svakog pojedinačnog privrednog društva koji je član grupe.
Finansijski kapaciteti:
Pravo na učešće u Programu i ostvarivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava imaju Podnosioci prijava koji se bave isključivo proizvodnjom proizvoda iz podržanih sektora.
Za potrebe utvrđivanja ispunjenosti Finansijskih kapaciteta definisanih pod tačkom 1., 2. 3. i 4. posmatraju se podaci iz Zvaničnih pojedinačnih odnosno konsolidovanih finansijskih izveštaja i to pozicije obrasca Bilansa uspeha odnosno Bilansa stanja za 2021. godinu.
Uslovi:
- da je Podnosilac prijave u toku 2021. poslovne godine ostvario prihod od prodaje proizvoda u iznosu ne manjem od 35.000.000,00 dinara – Pozicija Bilansa uspeha AOP 1005 Prihod od prodaje proizvoda i usluga.
- da je udeo Prihoda od prodaje proizvoda u Poslovnom prihodu od prodaje bude veći ili jednak 50% u 2021. godini (odnosno, procentualan odnos pozicija Bilansa uspeha Podnosioca prijave, i to AOP 1005 – Prihod od prodaje proizvoda i usluga i zbira pozicija AOP 1005 – Prihod od prodaje proizvoda i usluga i AOP 1002 – Prihod od prodaje robe).
- da je Podnosilac prijave u toku 2021. godine ostvario prihod od izvoza po osnovu prodaje proizvoda od najmanje 12.000.000,00 dinara. – pozicija Bilansa uspeha – AOP 1007 Prihod od prodaje proizvoda i usluga na inostranom tržištu.
- da vrednost osnovnih sredstava, dobijena kao razlika pozicija AOP 0009 -Nekretnine, postrojenja i oprema) i AOP 0012 Investiciona nekretnina obrasca Bilansa stanja Podnosioca prijave na dan 31.12.2021. nije manja od 35.000.000,00 dinara;
- da protiv Podnosioca prijave nije pokrenut prethodni stečajni postupak, stečajni postupak, postupak reorganizacije ili postupak likvidacije.
NAMENA BESPOVRATNIH SREDSTAVA
Bespovratna sredstva koja se odobravaju u skladu sa ovim Programom mogu se dodeliti u vezi sa realizacijom projektnih aktivnosti usmerenih ka ciljanim tržištima, odnosno mera intervencija koje se odnose na:
- Konsultantsku podršku za razvojnu strategiju pozicioniranja na ciljano tržište
Pod ovom merom intervencije Korisniku se odobravaju bespovratna sredstva za sprovođenje istraživanja tržišta koje mora obuhvatati analizu celokupnog ciljanog tržišta, analizu konkurentnosti korisnika na ciljanom tržištu, analizu konkurentnosti proizvodnog asortimana korisnika na ciljanom tržištu, identifikaciju kriterijuma za pozicioniranje na ciljanom tržištu kao i izbor strategije pozicioniranja na ciljanom tržištu.
Za ovu meru intervencije sredstva će biti refundirana do 60% od ukupne vrednosti opravdanih troškova istraživanja tržišta svih zemalja u okviru ciljanog tržišta, a u iznosu koji ne može biti veći od 2. 000.000,00 RSD.
- Konsultantsku podršku za aktivnosti izvoznog marketinga
Pod ovom merom intervencije Korisniku se odobravaju bespovratna sredstva za sprovođenje sledećih aktivnosti:
- 2.1. izradu marketing plana koji podrazumeva identifikaciju distributivnih kanala na ciljanom tržištu i uspostavljanje kontakta sa distributerima kao i izradu plana brendiranja na ciljanom tržištu;
- 2.2. izrada dizajna i redizajna jednog ili više proizvoda, pakovanja i ambalaže radi prilagođavanja zahtevima ciljanog tržišta, u skladu sa marketing planom;
- 2.3. prilagođavanje web stranice online prodaji ili kupovina nove platforme namenjena za elektronsku trgovinu koja je prilagođena isključivo za potrebe Korisnika.
Za ovu meru intervencije sredstva će biti refundirana do 60% od ukupne vrednosti opravdanih troškova istraživanja tržišta svih zemalja u okviru ciljanog tržišta, a u iznosu koji ne može biti veći od 2.000.000,00 RSD.
- Ulazak na ciljano tržište i unapređenje pozicije na istom
Pod ovom merom intervencije Korisniku se odobravaju bespovratna sredstva za sticanje atesta, homolgacije, sertifikacije proizvoda i proizvodnih procesa potrebnih za plasman proizvoda na ciljano tržište, ulistavanja jednog ili više proizvoda u trgovinske lance na ciljano tržište i ulistavavanja jednog ili više proizvoda na globalne onlajn prodavnice (primera radi Amazon.com) ili specijalizovane online prodavnice za ciljano tržište koje su priznate u međunarodnoj poslovnoj zajednici.
Za ovu meru intervencije sredstva će biti refundirana do 50% od ukupne vrednosti opravdanih troškova, a u iznosu koji ne može biti veći od 2.000.000,00 RSD.
- Konsultantsku podršku za unapređenje izvoznih sposobnosti
Pod ovom merom intervencije Korisniku se odobravaju bespovratna sredstva radi sprovođenja jedne ili više obuka u cilju sticanje znanja u vezi sa prodajom na inostranom tržištu / online prodajom, unapređenja finansijskog upravljanja, pronalaženja optimalne kalkulacije cena proizvoda i troškova izvoza i sticanja znanja u vezi sa pravnim / carinskim / poreskim aspektima poslovanja na inostranom tržištu.
Za ovu meru intervencije sredstva će biti refundirana do 50% od ukupne vrednosti opravdanih troškova, a u iznosu koji ne može biti veći od 1.000.000,00 RSD.
- Samostalno Izlaganje na međunarodnim sajmovima i poslovnim susretima
Pod ovom merom intervencije Korisniku se odobravaju bespovratna sredstva za sprovođenje sledećih aktivnosti:
- 5.1. izlaganje na jednom ili više međunarodnih sajmova koji se održavaju u inostranstvu, a iz predmetne oblasti od značaja za promociju izvoza na ciljanom tržištu, što obuhvata troškove zakupa prostora, izrade štanda, troškove pratećih usluga (usluge snabdevanja strujom i vodom, usluge snabdevanja internetom, obavezna upisnina ili kotizacija) i troškove transporta uzoraka;
- 5.2. poseta kupcu ili distributeru u okviru kompanijske misije, što obuhvata naknadu za usluge posredovanja konsultanta radi identifikacije potencijalnih kupaca ili distributera na ciljanom tržištu, uspostavljanje kontakata sa potencijalnim kupcima ili distributerima, kao i naknadu za pripremu Korisnika za B2B susrete sa potencijalnim kupcima ili distributerima u okviru kompanijskih misija;
- 5.3. učešće na jednom ili više on-line sajmova, vebinara i događaja iz podržanih sektora od značaja za promociju izvoza na ciljano tržište, što obuhvata troškove kotizacije ili participacije.
Za ovu meru intervencije sredstva će biti refundirana do 50% od ukupne vrednosti opravdanih troškova, a u iznosu koji ne može biti veći od 2. 000.000,00 RSD.
- Unapređenje proizvodnih sposobnosti
Pod ovom merom intervencije Korisniku se odobravaju bespovratna sredstva za nabavku opreme koja obuhvata:
- 6.1. opremu u cilju usklađivanja kvaliteta proizvoda sa zahtevima ciljanog tržišta;
- 6.2. opremu u cilju povećanja proizvodnog kapaciteta ili opremu za optimizaciju i unapređenje proizvodnih procesa u skladu sa zahtevima kupca sa kojim je već ugovorena saradnja.
Za ovu meru intervencije sredstva će biti refundirana do 40% od ukupne vrednosti opravdanih troškova, a u iznosu koji ne može biti veći od 5.000.000,00 RSD.
Opravdani troškovi su troškovi za koje se odobravaju bespovratna sredstva po ovom Programu, a koji ispunjavaju sledeće uslove:
- da su nastali nakon dana objave Javnog poziva;
- da su isti navedeni u odluci o odobravanju mera intervencije i ugovoru o dodeli bespovratnih sredstava;
- da se aktivnosti, kojima se implementiraju odobrene mere intervencije, sprovode od strane dobavljača ili pružaoca usluga koji nije povezano privredno društvo sa Korisnikom, niti su njihovi zakonski zastupnik ili članovi povezana lica sa zakonskim zastupnikom ili članovima Korisnika, u smislu o zakona kojim se uređuju privredna društva;
- da su navedeni u Planu intervencija koji je odobren od strane Agencije;
- da se odnose na opremu do 3 godine starosti u odnosu na dan raspisivanja Javnog poziva;
- da su direktno vezani za aktivnosti podržane Programom.
Pod opravdanim troškovima se ni u kom slučaju ne mogu podrazumevati: troškovi garancija, polisa osiguranja, kamate, kursne razlike, carinski i administrativni troškovi, troškovi prinudne naplate, putni troškovi i troškovi smeštaja zaposlenih kod korisnika i konsultanta, troškovi proizvodnje ambalaže ili etiketa, kao ni troškovi izrade štampanog i drugog promotivnog materijala.
NAČIN PRIJAVLJIVANJA
Javni poziv je objavljen 21. decembra 2022. godine i trajaće 90 dana, odnosno do 20. marta 2023. godine.
Prijave se podnose elektronski, kreiranjem korisničkog naloga na linku https://prijave.ras.gov.rs/ i verifikacijom internet adrese. Kreiranjem korisničkog naloga otvara se stranica za unos podataka, kao i za unos prateće dokumentacije, a sve u okviru Obrasca 1 – Prijava za učešće u Programu. Korisnik naloga nakon unosa podataka i kompletiranja dokumentacije, potvrđuje da je prijava kompletna, čime se prijava elektronski zaprimljuje. Svaki Podnosilac prijave dobija obaveštenje o prijemu prijave, zavodni broj prijave i ugovor o poverljivosti informacija. Link za prijavu je dostupan do kraja Javnog poziva, nakon čega više nije moguće podneti prijavu.
POTREBNA DOKUMENTACIJA ZA KONKURISANJE
Svaki Podnosilac prijave je u obavezi da uz podnetu prijavu na Portal Agencije priloži i sledeću dokumentaciju:
- Obrazac 2 – Izjavu o ispunjenosti uslova Programa i dodeljenoj državnoj pomoći de minimis, o prihvatanju uslova za učešće u Programu, koja je izdata pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću;
- Obrazac 3 – Opis projekta u kom će detaljno obrazložiti razlog zbog kog se prijavljuje za dodelu bespovratnih sredstava, navesti zemlju u koju planira da izvozi kao ciljano tržište, predlog mera intervencija i planiranih aktivnosti radi implementiranja mera intervencija, uz detaljno obrazloženje na koji način će navedene mere intervencije i aktivnosti doprineti povećanju izvoznih sposobnosti Podnosioca prijave na ciljano tržište;
- Izjavu da Podnosilac prijave i njegova odgovorna lica nisu osuđivani za privredne prestupe, kao i da Podnosilac prijave, članovi Podnosioca prijave i odgovorna lica u okviru Podnosioca prijave nisu osuđivani za krivična dela protiv privrede;
- Kopiju uverenja nadležnog organa poreske uprave da je Podnosilac prijave izmirio sve dospele obaveze po osnovu poreza i doprinosa, ne starije od mesec dana od dana objavljivanja Javnog poziva;
- Kopiju sertifikata sistema kvaliteta ISO 9001 izdatog od strane sertifikacionog tela akreditovanog od strane ATS, ukoliko Podnosilac prijave poseduje ovakav sertifikat;
- Kopiju sertifikata sistema za bezbednost hrane HACCP izdatog od strane sertifikacionog tela akreditovanog od strane ATS ukoliko Podnosilac prijave poseduje ovakav sertifikat;
- Dokaze o postojanju ugovorene saradnje ukoliko se Podnosilac prijave prijavljuje za učešće u Programu radi izvoza kupcu sa kojim postoji ugovorena saradnja;
- Izjavu o toku proizvodnog i distributivnog procesa u okviru grupe, na osnovu koje je moguće utvrditi koji član grupe vrši proizvodnju, a koji distribuciju finalnih gotovih proizvoda iz delatnosti koje su podržane ovim programom, ukoliko je Podnosilac prijave matično društvo ili zavisno društvo u okviru grupe;
- Šemu povezanosti unutar grupe, ukoliko je Podnosilac prijave matično društvo ili zavisno društvo u okviru grupe.
Podnosilac prijave uz Prijavu može podneti i sledeću dokumentaciju:
- Dokaze o implementaciji industrijskih specifičnih standarda, sertifikata i
- Kopije izvoznih dozvola neophodnih za poslovanje na ciljanom tržištu;
- Prethodno izrađene analize ciljanog tržišta, analize plasmana proizvoda, marketing planove i sl.;
- Ugovor o poverljivosti informacija potpisan elektronskim potpisom zakonskog zastupnika Podnosioca prijave;
- Drugu dokumentaciju koja može imati uticaja na vrednovanje prijave.
Program i svi prateći obrasci dostupni su na internet stranici: www.ras.gov.rs
PRATEĆA DOKUMENTACIJA
Sastavni deo ovog programa sa uputstvom sa za sprovođenje, čine i sledeća dokumenta i obrasci:
- Obrazac 1 – Prijava za učešće u Programu, koji je kreiran u okviru Portala Agencije;
- Obrazac 2 – Izjava o ispunjenosti uslova Programa i dodeljenoj državnoj pomoći de minimis, i o prihvatanju odredbi Uputstva za učešće u Programu;
- Obrazac 3 – Plan intervencija;
- Obrazac 4 – Zahtev za isplatu odobrenih bespovratnih sredstava;
- Ugovor o poverljivosti informacija.
- Tekst ovog Javnog poziva je informativnog karaktera.
- U vezi sa postupkom sprovođenja Programa podrške privrednim društvima za promociju izvoza u 2022. godini obavezno pogledati Uputstvo za sprovođenje Programa podrške privrednim društvima za promociju izvoza u 2022. godini kojim su postavljene odredbe koje se primenjuju na sprovođenje ovog Programa.
VIše o konkursu: https://ras.gov.rs/javni-poziv-za-ucesce-u-programu-podrske-privrednim-drustvima-za-promociju-izvoza-u-2022-godini